Menu
Městys Karlštejn
rozšířené vyhledávání

Výlety, stezky, Lom Amerika

Hrad Karlštejn je obklopen pěti malebnými vrchy, které jsou součástí národní přírodní rezervace a patří k významným chráněným územím Evropy. Geologicky patří k Barrandiénu a je tvořena prvohorními vápenci a břidlicemi. V obci na břehu řeky Berounky se vypíná známá Budňanská skála, která je mezinárodně uznávána jako geologické rozhraní siluru a devonu. V rezervaci převládají dubohabrové háje a šípákové doubravy. Rezervace je zpřístupněna sítí turistických stezek a zvláštní naučnou stezkou. V obci má sídlo Správa chráněné krajinné oblasti Český kras, která byla vyhlášena v roce 1972 (www.ochranaprirody.cz).

Hrad Karlštejn

Městys a hrad Karlštejn

Návštěvníci hradu, přijíždějící auty a autobusy, mají k dispozici centrální parkoviště v údolí Berounky Majestátnost hradu Karlštejn lze nejlépe vnímat při cestě pěšky z parkoviště nebo nádraží. Po trase ke hradu je možné nakoupit upomínkové předměty a posedět v některé z desítky restaurací a kaváren. Otevírací dobu hradu Karlštejn najdete zde.

Pro návštěvníky, kteří chtějí na Karlštejně strávit několik dnů, jsou k dispozici moderně vybavené malé hotely a penziony a kemp na břehu Berounky. Kromě návštěvy hradu je v podhradí možné navšívit Muzeum Betlémů v prostorách původní fary, muzeum voskových figur - Wax muzeum, vojenský bunkr anebo Dům hodin.

Naučná stezka NPR Karlštejn

• uvidíte: Svatý Jan pod Skalou, kaňon kolem potoka Kačáku
Svatojánský okruh Svatý Jan pod Skalou

Lom Velká Amerika

K lomu Velká Amerika můžete z městyse Karlštejn vyrazit pěšky, na kole nebo autem. Zatopený lom je od Karlštejna vzdálen cca 4 km. Je to jedno z filmových míst Karlštejnska - zde se natáčela například česká komedie Limonádový Joe.

Velká Amerika je vápencový lom na území obce Mořina nedaleko Karlštejna v CHKO Český kras. Je největším ze skupiny zdejších lomů. Velikost lomu je asi 750×150 metrů. Hloubka lomu bývá udávána v rozmezí 67 až 80.

Pěšky:

Před I. hradní bránou se dáte doprava pořád rovně až do obce Mořina. V Mořině se dáte na první křižovatce ve tvaru T doleva a budete pokračovat rovně až na konec obce ke křižovatce ve tvaru Y. Na ní se dáte doleva, pak přejdete železniční trať až dojdete k malému parkovišti vpravo od silnice. Přímo naproti němu je pak vyhlídka lomu.

Autem, na kole:

Z parkoviště v Kalštejně se dáte doprava směr Hlásná Třebaň. V Hlásné Třebani se za samoobsluhou dáte doleva a dojedete do obce Mořina. Dojedete nakonec obce a budete se držet doleva směr Bubovice. Až přejedete železniční trať, dojedete po cca 400 metrech na malé parkoviště přímo u silnice. Lom Velká Amerika je přímo proti parkovišti.

Lom Amerika

Foto: Agentura ochrany přírody a krajiny ČR

Turistika

Aktuální teplota

12.4.2023 17:04

Aktuální teplota:

--- °C

Překlad (translations)

Informace, které by se vám mohly hodit

Mobilní rozhlas

MunipolisChcete zdarma dostávat informace o dění v obci? Přihlašte se k odběru Munipolis. Přihlašte se k odběru online